UA-69899946-1
Corvus Energy (https://corvusenergy.com/) ble startet i nærheten av Vancouver, Canada, i 2009. Ideen var å utvikle, selge og levere systemer for batteridrift av skip. Markedet for battaridrift av skip er stort og voksende, og er etter Valland sitt utsagn, en helt annen liga enn batteridrift av personbiler. Miljøfordelene er mye større og markedet er drevet av tekniske krav til miljøvennlig utvikling. I 2020 nærmer markedet for batteriløsninger til skip seg 500 MegaWatt og forventes om få år å nå mer enn 4 GigaWatt pr. år. Dette tilsvarer et salg i størrelsesorden 30 milliarder NOK.
I en båt kan det være installert fra 1 000 til 10 000 KWH (KiloWatt Timer) batterikapasitet. Corvus sin løsning består av batteripakker med Litium Ion NMC/graphite batteripakker hver på 5,7 KWH som settes in i racks (reol systemer).
Foreløpig er det mest fiskebåter, ferger, slepebåter (tugs), Hurtigruten, supply båter, hybrid tankere og hurtiggående båter som utgjør markedet. Men Corvus ser et spennende marked i cruise markedet etter hvert som det stilles krav til at cruise næringen vil fjerne seg fra stempelet som «miljøsvin».
Corvus har allerede levert mange systemer til ferger, og har regnet ut at Corvus batterisystemer i fergene har spart tett oppunder 100 millioner liter diesel.
Et annet eksempel er supplybåten North Sea Giant der man så langt har redusert CO2 utslippet med 5,5 millioner Kg, 30 tonn NOX og 1200 Kg SOX. Her erstatter batteriene reservemotorer og gir kraft til båtens thrustere.
Innen shuttle tankere (som er langdistanse skip) er utslipp av CO2 redusert med 67% og forbruk av olje redusert med 22%.
Corvus Energy ser for seg et kraftig voksende marked, men
der er også konkurrerende aktører i dette markedet. Fabrikken i Bergen, som ble
startet i 2015, produserer nå 4-5 ganger så mange batteri løsninger som i
Vancouver ved hjelp av utstrakt bruk av robot teknologi. Robot teknologi kan
også øke produksjonskapasiteten betydelig utover dette.
Presentasjonen er tilgjengelig for medlemmene her:
Innlegget er skrevet av Rune Hansen.
19. mars 2024
Servicekomiteen fortsetter sitt gode arbeid med Branns gatelag. Annen hver torsdag lager medlemmer av komiteen lunsj etter trening. En hyggelig aktivitet som gir god anledning til å være en samtalepartner for medlemmer av gate-laget.
13. mars 2024
Norge eksporterer ikke bare olje. Norsk gass er også en etterspurt eksportartikkel. Onsdag fikk vi besøk av Frode Leversund, administrerende direktør i Gassco. Han fortalte om Gassco sin rolle i det nasjonale og internasjonale gasstransportsystemet.
13. mars 2024
Rotaxion-komiteen holder god fart i samarbeidet med Rothaugen Skole. I høst ble det gjennomført tre arrangementer: To på "Fangene på fortet" og ett i Vindtunnellen på Voss. Nylig besøkte de Spillhuset i Bergen med elever og lærere fra Rothaugen.
6. mars 2024
Bergen blir sett på, av studenter som studerer her, å være en god by å studere i. Her er mange gode og varierte tilbud til studentene.
28. februar 2024
Alois Pichler er professor i filosofi ved UiB. Han er også leder for Wittgensteinarkivet ved UiB. Onsdag 28. februar holdt Pichler foredrag i Bergenhus om Wittgenstein og hans seks arbeidsopphold i Norge.
21. februar 2024
Festkomiteen inviterte til spisemøte på Sumo i Vestre Torvgate onsdag 21.2.
Et godt valg viste det seg. Det ble et hyggelig spisemøte med god mat og uvante spiseredskaper. Jutta Dierkes ønsket oss velkommen i eget lokale i underetasjen i restauranten.
14. februar 2024
Så var det auksjon, og det på selveste Valentinsdagen. Men først var det innlegg fra Francine Mbanza Jensen og Tom Georg Olsen om Unity Spark.
7. februar 2024
Møtet onsdag 7. februar var avsatt til årets auksjon til inntekt for The Rotary Foundation og klubbens internasjonale prosjekt i Tsjad. Værforholdene gjorde detakelsen begrenset, men Eli Høies brød fikk likevel nye eiere til en god pris.
31. januar 2024
VilVite er et ideelt selskap med samfunnsnyttig formål. Formålet er å bygge realfagskapital, inspirere til en yrkesvei med realfagene.
24. januar 2024
Møtet onsdag 24.01 var avsatt til en oppdatering om arbeidet i komiteene. Det er komiteene som styrer med klubbens prosjekter og de fleste aktiviteter. Rapportene viste at det meste er i rute i forhold til planene.