U A-69899946-1

Martin Kulilds egoforedrag!

Martin Kulild kom til Bergenhus Rotaryklubb i vinter. Er tidligere medlem i Hamar Rotaryklubb, og valgte vår klubb for sitt fortsatte rotary-medlemskap. Formålet med egoforedraget er å bli bedre kjent. En åpen og entusiastisk Kulild lykkes godt med det.

Da klokken klang kunne en smilende President ønske velkommen hele 33 medlemmer inkludert en reflektant.

Kveldens treminutter var ved Erling Strand som slo et slag for delvis faste - som å spise kun to måltider daglig eller å faste to dager pr. uke. Begrunnelsen er at tarmen trenger restitusjon samt å få fred til å rense opp – og gjerne å gå løs på fettet også. Vi spiser for ofte og har godt av å faste. Fasting kan også redusere eller fjerne matintoleranse.

Turid Reksten har vært på en Rotary reise. Denne gang til Rotary Action Summit på Island. Der fikk hun overrakt en vimpel – riktignok fra en finsk rotaryklubb fra Lahti som hun overrakte presidenten. Hun anbefalte varmt summit-møtene som neste år vil foregå i Manchester.


Harald Goldstein demonstrerte så vårt nye og etterlengtede lydanlegg som har teleslynge for høreapparater og sender også via høyttalerne.  Dette gir bedre lydopplevelse både for de med og de uten høreapparat.


Kveldens hoved foredrag var Ego-foredrag ved vårt nye medlem Martin W. Kulild.

Martin er født i 1964 og gikk som barn og ungdom både på gamle og nye Haukeland skole.

Nå, som voksen legger han vekt på reiseopplevelser med familie, men er også en fysisk aktiv mann som er glad i å fiske, fjellturer, ski og sykkel for å nevne noe.


Gjennom sitt samfunnsnyttige engasjement har Martin vært på mange reiser for Kirkens Nødhjelp, som for eksempel flyktningeleirer i Kenya. Slike opplevelser gjør noe med deg, og en tid følte han seg som reisende i elendighet.

Gjennom sitt politiske engasjement har han møtte mange prominente personer, vært på reise og spist middager med kongen, møtt Minken Fossheim, jobbet med Trude Brosvik da hun var ordfører i Gulen, og møtt ordførere fra andre steder i verden, som i Fargo i USA. Det å være en person som lett blir begeistret  gjør at en får kontakt med folk.

Martin har vært i arbeid siden han var 17 år. Til tross for manglende høyere skolegang har han arbeidet 17 år i bank, vært lokalpolitiker for Ap og har hittil bak seg 27 år i offentlig sektor som rådmann både i Gulen, på Hamar og i Meland. Han har også vært rådgiver for fylkesmannen i Sogn og Fjordane. Innimellom alt dette har han hatt to år som hjemmeværende i Solund, men som den aktive personen han er måtte han engasjere seg der også både som kirkeverge og på forskjellige andre områder.

Mest oppmerksomhet fikk Martin i media da han måtte slutte mot egen vilje som rådmann i Hamar. I Hamar var Martin rett og slett opptatt av å slanke en altfor dyr offentlig administrasjon, og sterk uenighet om hvordan man skulle styre økonomien i Hamar gjorde at han måtte slutte. Men ironisk nok var ikke de store overskridelsene i byggingen av det kjente stupetårnet en del av bildet. Det var fra stillingen i Hamar at Martin ble hentet som rådgiver til fylkesmannen i Sogn og Fjordane.

Avslutningsvis gjorde Martin noen refleksjoner rundt det å være menneske som referenten mener er i beste Rotary-ånd.  Det handler om verdsettelse – å gi anerkjennende ord og finne kvalitetstid med andre. Det handler om hva vi gjør for hverandre - å gjøre andre en tjeneste som så muliggjør en gjentjeneste. Presentasjonen kan medlemmene se her:

Teksten var ved Rune Hansen.


 
UA-69899946-1